Tuesday, March 19, 2013

Hiking di Bukit Tabur

Assalamualaikum..

Pe citer semua orang? sihat belako?

Hari ni akuwaasil nak share sikit pasal pengalaman ber'hiking' kat bukit Tabur.


















Ha.. macam ni masa mula-mulanya

First sekali, seminggu sebelum ber'hiking' sahabat ambe, Muiz ajak nak ajak keluar beraktiviti lasak sikit.. Dia cadangkan supaya pergi 'Hiking' dekat bukit Tabur..

Jadi ambe bertanya: "Kat mane bukit Tabur tu? Best tak tempat dia? Kalau sesuai ambe ingat nak ajak sahabat-sahabat pergi sekali"

Muiz pun jawab: "Insyaallah dekat je dengan UIA kat belakang UIA je.. dekat dengan Taman Melawati.. tempat dia mencabar gak la.."

Jadi ambe rase mmg sesuai kalau ajak Sahabat seperjuangan pergi sekali.. boleh kita berukhuwwah sambil mentarbiyyah diri-diri dengan Tarbiyyah Jasadiah..

teringat satu Hadis nih
 "Allah lebih suka Mukmin yang kuat daripada Mukmin yg lemah"

jadi dengan harapan ber'hiking' ni dapat eratkan ukhuwwah dan menguatkan Jasadiyyah sebagai daie-daie yang murabbitin ^__^

dalam Muwasafat Tarbiyyah pun salah satu sifat-sifat Tarbiyyah adalah Qawiyul Jismi iaitu Kuat Tubuh Badan.. jadi kalau tak kuat tubuh badan maka tak cukup lah sifat Tarbiyyah..

Jadi ambe pun balik la search kat Encik Google dan survey-survey pasal Bukit Tabur ni..

Bila search dan survey tengok tempat ni nampak mencabar jadi dengan tak lengah masa..ambe pun promote la kat semua sahabat-sahabat Murabbitin fi Amru Addakwah

Kami pun pergi pada hari Sabtu, 16 Mac 2013 jam 7.30 pagi..

Memang biasa yang hiking-hiking ni suka pergi waktu Matahari naik atau turun sebab nak tengok keindahan ciptaan Allah dan lagipun pagi memang waktu sesuai sebab tak panas sangat

pergi kami naek kereta Zulfahmi, orang Gombak..sahabat perjuangan gak.. nek keta ayah dia sebab besar, boleh muat ramai, Kereta Unser.. jadi kami pergi dalam 7 orang + join adventure ngan kawan-kawan yang lain..

Yang pergi Ambe, Muiz, Zulfahmi, FadhliUmar, Faris Jazli, Azimi@gymy, Azzan Aznan..

Biase lah pagi-pagi kan..kami pi singgah dulu kat kedai beli kuih-muih sikit ngan air buat isi perut pastu gerak ke hilir bukit Tabur..

Jadi Bukit Tabur ni ada lebih kurang 10 check point kalau tak silap.. setiap check point tu terletak kat puncak bukit..jadi kami naik turun lebih kurang 10 bukit keliling.. dan perjalan pergi balik tu amik masa 5 jam lebih kurang..

Jadi kami naik.. bila naik nih.. memang penat lah kan.. baru check point 2.. ada sahabat yang dah mula nak balik dah... memang penat..lenguh..tapi ambe tak kisah..hehe.. tapi pikir jugak sahabat penat..tapi kalau tak paksa diri dengan Tarbiyyah macam mana nak terlatih atau terdidik.. betul tak?

Jadi ambe teruskan jugak perjalanan.. depa terus ikut bagi menyahut cabaran Tarbiyyah Jasadiah ni..

Kami naik-naik dan naik (beserta turun la) sampai kat satu dakian yang memang curam... memang kene panjat macam wall climbing dan memang nampak susah bila nak panjat..

sampai ada sahabat ambe kate: " Weyh.. baik tak payah amik risiko panjat nih.. bahaya"
ada jugak yang kata: " Balik lah.. mustahil nak panjat mende nih"

Pastu kami tunggu dan berfikir boleh atau tidak panjat..

Pastu ambe nampak seorang perempuan panjat dan ambe pun kata kat sahabat: "Weyh tengok tu.. nampak tak perempuan tu naik.. memang hebak betul.. aku yakin kita boleh"

ambe sangat minat ber'hiking' bila nampak mende tuh ambe kurang pikir pasal risiko tapi ambe pikir inilah halangan hebat yang harus kita rentasi.. cuba bayangkan kalau kita dapat panjat sampai atas...mesti kita akan rasa sangat seronok dan gembira dengan kemampuan kita dan hasil usaha kita...

kemudian kami perhati lagi... ade lagi pulak orang tua dalam umur 40 ke 45 naik pulak mende tuh...

orang tua pun boleh panjat..

kemudian seorang sahabat kate: "nilah satu-satunya peluang kita hadap cabaran ni.. rugi tak buat.."

Jadi kami bersetuju nak panjat..(sebab kalau balik pun jauh jugak ^_^, baik teruskan je)

Kemudian kami panjat dan bila sampai kat atas..pergh dia punye seronok dye..

haha..

pengajarannya daripada naik dakian yang curam tadi,

"Nothing Impossible, bende yang kita tengok tu mungkin Imposibble tapi bila cuba dan usaha bersungguh insyaallah segalanya boleh"

Dalam kita tempuhi hidup kita ni.. akan ada sangat banyak cabarn yang mesti kita hadapi.. apa yang kita perlukan adalah persediaan, keberanian dan kesungguhan yang hebat, insyaallah kita akan berjaya atasi cabaran2 tuh

Kejayaan setinggi bintang pun kita akan mampu dicapai jika kita terus usaha dan cuba.. begitu jugak dalam dakwah... kita akan mendepani dengan pelbagai dugaan, rintihan, ,mehnah dan tribulasi... kita perlu berjuang, jihad dan berkorban demi melaksanakan tuntutan Allah

kemudian kami teruskan perjalanan lagi dan ada lagi dakian2 yang macam tuh..jadi disebabkan dah pernah lepas dakian yang curam tuh.. dakian yang seterusnya tampak lagi senang.. kami pun sampai dekat puncak bukit yang menampakkan belakang Bukit Tabur, Tasik, dan boleh anampak KLCC, Menara KL, Masjid Setiawangsa, UIA Gombak dan kawasan sekitar Gombak.. memang cantik..apa lagi.. bergambar la jawabnye..heheh..

banyak lagi la pengalaman masa ber'hiking' nih... nanti gambar-gambar yang lain nih akan menggambarkan ekspedisi kami..

ambe nih memang suka aktiviti outdoor,
Apa yang ambe suka buat hujung minggu adalah berenang, Hiking, Futsal dan Joging.. ni adalah antara aktiviti yang ambe suka buat..

Ambe sangat minat Futsal jugak.. ambe punyer kawan-kawan memang hebak2.. kami duk satu team Futsal sejak dari UIA PJ memang kena la chemistry team kitorang

K.. tengok-tengok la gambar ni..


pemandangan bukit Tabur kalau diambil dari atas...
   

  

NASIHAT PADA YANG PERGI HIKING KAT BUKIT TABUR:
Ambe prefer perempuan tak pergi sebab tempat dia hardcore dan lasak la jugak..
Baik Air Mineral ngan Roti ke sikit..
Pergi awal-awal pagi
Kalau takat nak pi jalan-jalan je.. baik takyah pergi, kalau rasa tak mampu takyah pergi.. agak risiko la jugak
Pakai pakaian yang sesuai, pakai selipar konfirm koyak selipar
Berani amik risiko..

Tapi best!

1 comment:

Apakah yang menyebabkan kita menjadi malas

Hidup ini adalah perjuangan,  semangat adalah seperti tunggangannya,  PERTAMA apabila kita mula menjadikan azam dengan semangat da...